139 Hari…

Posted on

Bismillah…

Sudah lama tidak menulis di blog ini. Barangkali kurangnya kekuatan untuk menulis sesuatu yang bermanfaat untuk semua yang membaca blog ini…

Alhamdulillah, sudah 139 hari sejak saya melafazkan “Aku terima nikahnya…”. Sejak mula mendirikan rumah tangga, alhamdulillah…sedikit sebanyak pengalaman berjaya diperoleh. Namun perjalanannya masih jauh.

Memang betul, perkahwinan ini bukanlah sesuatu yang mudah. Bahkan bagi mereka yang berada di luar san, yang mengharapkan perkahwinan dapat menyelesaikan masalahnya terhadap kecenderungan untuk berzina, ketahuilah bahawa bila berkahwin, beribu-ribu lagi cabaran yang akan dilalui, bahkan ada yang lebih hebat daripada cabaran untuk berzina itu sendiri.

Perkahwinan ini penuh dengan tanggungjawab. Selaku suami, saya sangat-sangat terasa bahawa masa depan keluarga yang saya ingin bina betul-betul terletak kepada semua keputusan yang saya ambil, baik perkara yang kecil mahupun perkara yang besar. Tanggungjawab seperti inilah yang membuatkan saya berfikir banyak kali, “ke arah mana yang saya ingin tujui?”.

Saya teramat yakin, ramai yang mengimpikan untuk mempunyai keluarga yang bahagia yang dicerikan dengan anak-anak yang soleh wa musleh. Ramai yang berusaha untuk menuju ke arahnya, tetapi tidak semua yang berjaya. Mengapa? Banyak faktor yang mempengaruhi. Yang pasti, faktor utamanya adalah melibatkan diri orang yang membinanya.

Allahua’lam…pengalaman saya dalam bab rumahtangga masih terlalu cetek jika mahu dibandingkan dengan mereka yang sudah berkahwin 10, 20 bahkan 30 tahun dan seterusnya. Semoga rumahtangga yang saya cuba bina ini dirahmati oleh Allah…

Antara perkara yang saya rasa sejak saya berkahwin ini ialah saya tidak mahu melihat keluarga saya hidup susah, baik dari sudut material mahupun dari sudut spiritual. Yang penting, saya perlu tanamkan pada diri saya, “kejarlah akhirat, nescaya kamu akan memperolehi kedua-duanya (dunia dan akhirat)”.

 

Leave a Reply

